Friday, 24 November 2017

KENALI TANDA-TANDA KOLESTROL TINGGI DALAM BADAN

Rata-rata kita sering mengaitkan kolesterol dengan lemak

Kolesterol dengan lemak adalah 2 benda yang berbeza.

Lemak kita boleh lihat dari saiz badan seseorang individu.

So betullah telahan anda banyak lemak tu adalah orang yang gemuk.

Berbeza dengan kolesterol.

Kolesterol wujud dalam darah kita.

Jangan terkejut kalau individu yang kurus juga mengalami kelosterol tinggi.

Ikuti perkongsian dari Portal My Healthy berkenaan tanda-tanda kolesterol tinggi dalam badan.

1. SAKIT PADA KAKI

Gejala umum dari kolesterol sakit pada bahagian kaki atau timbul rasa tidak selesa di bahagian kaki. Hal ini disebabkan oleh tersumbatnya arteri sehingga aliran darah yang sepatutnya masuk ke kaki menjadi terbantut.

Rasa sakit boleh merebak di seluruh kaki, seperti betis, paha, bahkan hingga ke punggung.

2. KRAM DI MALAM HARI

Menurut Dr. Darren Schneider, ketika tidur, orang-orang dengan kolesterol tinggi mungkin merasakan kram di bahagian tumit, jemari kaki, atau kaki bahagian bawah.

Rasa sakit akan hilang jika kedudukan kaki digantung atau berada lebih tinggi dari kedudukan badan.
Mudahnya, anda hanya perlu mengangkat kaki ketika tidur selama beberapa minit hingga kejang yang muncul hilang secara perlahan.

Kaki boleh anda sandarkan pada dinding.

3. KUKU BERUBAH

Kerana kuku tidak mendapat bekalan darah yang cukup akibat peredaran darah terganggu, akan berlaku perubahan seperti kuku menebal dan tumbuh lebih lambat ketika anda potong.

4. KULIT IKUT BERUBAH

Doktor sering melakukan pemeriksaan kolesterol pada seseorang yang telah mengeluh merasakan beberapa gejala kolesterol tinggi lain untuk memastikan dengan cara mengangkat atau menggantung atau meletakkan kaki di atas meja / bangku.

Pada awalnya, kaki akan berwanra putih kerana aliran darah terganggu. Tetapi, lama kelamaan terjadi perubahan warna menjadi kemerahan atau keunguan sebab pembuluh darah mengalami pelebaran dan darah mula teralir ke kaki.

Dr. Schneider juga mengatakan bahawa pesakit kolesterol akan melihat jari-jari kaki menjadi pucat ketika duduk kerana kurangnya peredaran.

5. KAKI MENJADI SEJUK

Penunjuk yang satu ini tidak boleh menentukan secara pasti, kerana pada beberapa orang juga sering merasakan kedua kakinya sejuk apabila disentuh, meski tidak sedang sakit (mungkin faktor cuaca di kawasan tempat tinggal).

Tetapi, Dr. Schneider menyeru semua orang untuk lebih berhati-hati apabila rasa dingin hanya terdapat pada satu kaki saja, kemungkinan besar itu tanda-tanda jumlah lipid dalam darah berlebihan.

Jika anda mengalami gejala yang satu ini, langsung rujuk pada doktor untuk mendapat maklumat dan kepastian lebih lanjut.

6. PROSES PEMULIHAN LUKA YANG LAMBAT

Gejala kolesterol yang satu ini berkaitan dengan ciri-ciri pesakit diabetes, luka (terutama di bahagian kaki) akan lama sembuhnya.

Penurunan edaran menjadi penyebab luka lambat pulih, atau meski cepat tapi tidak langsung sembuh total.

7. MATI RASA

Seorang wanita pernah mengeluh bahawa beberapa jari tangannya mengalami mati rasa, dan dirinya menganggap hal tersebut adalah tanda tingginya zat purin penyebab asam urat.

Tetapi, setelah berkunjung ke doktor, ternyata mati rasa tersebut adalah kesan sekaligus gejala kolesterol tinggi.

8. DIARE

Dalam memetabolismekan lemak, tubuh mempunyai keupayaan menyerap pertiga keperluan kolesterol daripada makanan yang dimakan.

Secara semula jadi, hati dapat menghasilkan kolesterol sesuai dengan keperluan tubuh, tetapi pada keadaan tertentu hati tidak mampu mengenali keperluan tersebut sehingga mengalami masalah dalam memetabolismekan lemak.

Pada keadaan atau keadaan di mana tubuh tidak mampu memetabolismekan lemak secara sempurna, akan berpotensi menimbulkan masalah dalam sistem pencernaan dan penyerapan, sehingga gejala cirit-birit yang berlebihan merupakan salah satu kesannya.

9. LESU DISERTAI MIGRAIN

Meski bukan gejala yang pasti berlaku, tetapi jika dilihat dari pemicunya iaitu terganggunnya proses metabolisme lemak tentu juga memberi kesan pada sistem pencernaan.

Makanan yang dimakan tidak berjaya dicerna dengan baik sehingga terkumpul pada saluran pencernaan.

Rasa kenyang yang timbul akan menghantar isyarat pada otak untuk tidak menambah pengambilan dari luar, sehingga muncul lesu dan bahkan disertai migrain kerana sebetulnya tubuh dalam keadaan kekurangan tenaga.

10. MENGGANGGU OTAK, MENGUNDANG EMOSI, DAN PENURUNAN KEMAMPUAN MEMORI

Otak adalah bahagian tubuh yang menjadi tempat simpanan kolesterol paling banyak, kira-kira 25%. Oleh sebab itu, tidak bersungguhnya proses metabolisme lemak membuat pengeluaran kolesterol darah terganggu.

Apabila kadar kolesterol LDL lebih tinggi daripada kolesterol HDL, otak akan menerima kesan seperti berkurangnya daya ingat, mudah emosi, dan mencetuskan penyakit Alzeimer beserta penyakit neurologi lain.

11. PERUT KEMBUNG

Kerana berlaku masalah ketika mencerna makanan dan memetabolisme lemak, saluran pencernaan akan menyimpan kelebihan gas yang terbantut pada saluran usus yang mengarah ke kawasan perut.

Dari situlah awal mula timbul masalah seperti perut atau dada kembung.

12. KELEBIHAN BERAT BADAN

Selain gas, tentu lemak juga ikut terkumpul di kawasan perut sebagai kesan sampingan dari gangguan metabolisme lemak.

Dengan begitu, berat badan akan meningkat dan mengakibatkan kegemukan kerana sel-sel lemak semakin banyak, bahkan berpotensi terhadap obesiti.

13. JANTUNG TERASA SAKIT ATAU MENGALAMI PALPITASI (BERDEBAR-DEBAR)

Berlebihnya kolesterol akan menghambat peredaran darah kerana terjadi penyempitan pembuluh darah pada bahagian badan yang mempunyai kolesterol tinggi.

Kerana aktiviti tersebut akan memberikan isyarat ke jantung untuk bekerja mengepam darah lebih keras agar mengalir secara normal.

Kesan sampingan yang dirasakan oleh pesakit adalah rasa sakit di jantung dan terkadang merasa berdebar-debar seperti orang panik.

14. MUNCUL LEBAM PADA BAHAGIAN BADAN

Keadaan dimana terjadi penumpukan lemak mengakibatkan terbentuknya ketulan yang terletak di antara otot dan kulit yang secara perubatan mendapat sebutan lipoma.

Ketulan ini biasanya muncul di daerah leher, tangan, perut, dan kaki dengan bentuk kecil dan lembut, berdiameter kira-kira satu inci, dan pusat tumor di bawah kulit.

Sumber - Portal My Healthy

Wednesday, 18 October 2017

BEKAM KECANTIKAN

Nak wajah cantik halus dan mulus kena guna skin care yang sesuai untuk kulit wajah.

Untuk korang yang ada masalah jerawat yang teruk dan kulit sensitif elakkan dari guna produk yang berchemical tinggi.

Dalam ayat mudahnya guna produk organik.

Jangan tanya jenama apa yang terbaik, banyak jenama yang terbaik ada dipasaran.

Teliti satu persatu baru beli ya.

Dalam masa yang sama boleh cuba terapi Bekam Wajah atau Bekam Kecantikan.

Bekam akan mengeluarkan darah kotor dan toksid dari bawah kulit muka.

Secara tak langsung mempercepatkan proses baik pulih wajah.

Bekam muka sangat mampu milik.

Hanya RM30 sahaja
(Cas transport ikut tempat ya, boleh jimat dengan berbekam ramai2 so korang boleh kongsi2)

Nak booking appoinment?

Boleh wasap cecepat

Confirm masa dan tarikh sehari awal ya☺

Tuesday, 10 October 2017

MASALAH KOLESTEROL TINGGI?

Pernah cek kolestrol?

Kalau tak pernah baik cek cepat.

Kolestrol ni bukan macam lemak tau.

Kalau lemak kita boleh tengok dari saiz badan.

Kolestrol ni duduk dalam darah.

Tak boleh di ukur dengan saiz badan.

Jangan terkejut kalau badan kurus tapi kolestrol tinggi.

Selain dari makan ubat, Bekam juga boleh bantu kurangkan kolestrol dalam darah.

Kalau tahap kolestrol terlalu tinggi saya syorkan berBekam seminggu sekali selama 3 minggu berturut2.

InshaAllah, kadar kolestrol akan menurun.

Nak Bekam? Boleh PM saya ya.

Tak mahal pon, 11 cup RM100.

Transport saya cas ikut tempat (nak jimat bekam ramai2, cas transport ni korang boleh kongsi2)

Friday, 6 October 2017

Tarikh terbaik untuk BERBEKAM

Hari Terbaik untuk berBEKAM adalah 17, 19 dan 21 bulan Hijriah. ( HR Abu Hurairah RA)

Waktu Terbaik untuk berbekam adalah satu minggu dipertengahan bulan-bulan Qomariah ( Kalender ISLAM ).

Kebiasaannya pada tarikh-tarikh ini graviti bulan dan bumi lebih kuat dari biasa.

Pada masa ini juga kita boleh nampak paras air laut akan tinggi dari kebiasaannya.

Begitu juga keadaan darah dalam badan kita.

Darah menjadi Bergejolak dan berada di Permukaan, jadi bila berBEKAM di waktu ini pengeluaran darah kotor, racun toksid, air bisa dan angin lebih baik dan lancar serta kuantiti nya lebih banyak.

Nak booking appoinment Bekam untuk esok? PM saya segera.

Bekam sunnah 11 cup RM100 sahaja.

Thursday, 5 October 2017

BEKAM TERAPI KESIHATAN TERHEBAT SEPANJANG ZAMAN

Sukar dijelaskan tapi yang dah pernah merasai akan tahu keajaiban teknik Terapi Bekam ini.

Terapi Bekam bukan penawar tapi adalah satu jenis terapi untuk mencegah diri kita daripada penyakit kronik.

Selain itu ianya juga sejenis terapi untuk mengembalikan kesegaran dan kecergasan tubuh badan.

Ada banyak artikel dan rencana yang di tulis oleh pakar dalam bidang bekam yang menjelaskan Terapi Bekam ini mampu menghindar diri kita daripada 76 jenis penyakit termasuk darah tinggi, kencing manis, masalah jantung dan juga gout yang mendominasi carta kesihatan masyarakat sekarang.

Bekam juga sesuai untuk sesiapa sahaja samada lelaki, wanita atau kanak-kanak seawal usia 9 tahun.

Untuk wanita, masalah aurat dan keselesaan selalu menjadi halangan untuk mereka mencuba Terapi Bekam.

Jangan risau ya, saya menyediakan Khidmat Terapi Bekam Ke Rumah untuk wanita.

Boleh whatsapp saya untuk booking appoinment www.wasap.my/60123350180.

Wednesday, 4 October 2017

TIAP BULAN SENGGUGUT?😵

Berita baik untuk wanita yang sering di serang SENGGUGUT setiap bulan.

Tiap bulan makan menstrual pills pon tak elok juga.

Boss pon dah meluat kottt tiap bulan muka yang sama je MC.

Belum lagi bab mood swing, dalam meeting muka macam kerang busukkkk😂.

Belum bab jumpa clien, senggugut punya pasal tak pasal2 terlepas bisness juta2.

Haaaaa melepas la bonus berkepok2 ujung tahun nanti.

Apetah lagi nak dapat best employee of the year.

Apa kata kali ni cuba BERBEKAM 11 poin sunnah di belakang badan.

Dah ramai yang cuba dan dah bebas dari serangan senggugut setiap bulan.

Jangan risau bab keselesaan dan aurat, saya boleh datang ke rumah dan membekam Cik Kak Cik Kak dengan tenang dan selesa.

Nak booking appoinment boleh wasap 0123350180.🚗

Thursday, 7 September 2017

Tarikh SUNAT berbekam bulan ini

Esok hari Jumaat, 8 September 2017 bersamaan 17 Zulhijjah merupakan tarikh sunat untuk berbekam.

Sedia maklum, esok merupakan hari bekerja bagi kebanyakan negeri-negeri di Malaysia. Jangan risau, hari sunat berbekam ada 3 hari.

Kalau tak sempat nak berbekam esok, 10 September (Ahad) bersamaan 19 Zulhijjah dan 12 September (Selasa) bersamaan 21 Zulhijjah juga merupakan hari sunat berbekam.

Jangan lepaskan peluang hari sunat berbekam  yang jatuh pada hari cuti bekerja minggu ini.

Semoga sedikit sebanyak kita boleh mengamalkan sunnah yang paling mudah ini.

Nak booking temujanji boleh whatsapp saya www.wasap.my/60123350180/Bekam

Monday, 28 August 2017

ATASI MASALAH KEBAS DAN LENGUH TANGAN

Hampir semua tempat dibadan kita boleh dibekam.

Apabila terasa sakit bekam di tempat yang sakit itu.

InshaAllah sakit akan reda.

Contohnya bila terasa sakit dan lenguh di gangan.

Berbekamlah InshaAllah sakit dan lenguh itu akan hilang sebaik selesai berbekam.

Nak berbekam di rumah sendiri?

Set temujanji ya

www.wasap.my/60123350180/Bekam



Sunday, 27 August 2017

BEKAM UNTUK TANGAN KEBAS DAN LENGUH

Biasa tak rasa kebas dan lenguh pada tangan hingga rasa menyucuk-nyucuk?
Sakit kan?
Bila dia datang masa nak tidur memang langsung tak boleh nak lelap langsung.
Rasa macam nak cabut tangan tu simpan dalam almari jap.
Tapi tak mungkin lah kan?
Cara paling cepat untuk hilangkan rasa lenguh tu adalah dengan berbekam.
InsgaAllah lepas je selesai sesi berbekam easa kebas dan lenguh tu akan hilang serta merta.
Apa yang keluar semasa sesi berbekam tu?
Biasanya bila membekam tangan yang sedang kebas dan lenguh yang akan keluar adalah darah dan air/wap.
Kadang kala terdapat juga buih juga.
Tapi yang pasti kelegaan yangteramat sangat akan dirasai selepas berbekam, InshaAllah.
Nak berbekam?
Hubungi saya melalui whatsapp di www.wasap.my/60123350180/Bekam

Wednesday, 23 August 2017

Miliki Cup Bekam sendiri untuk elak penyakit berjangkit

Bekam melibatkan pengeluaran darah yang di kategorikan bertoksin dari badan.

Tak di nafikan, setiap kitamempunyai tahap kesihatan masing-masing.

Ada yang betul-betul sihat, ada yang menhidap penyakit namun tidak akan berjangkit kepada individu lain, namun ada juga yang menghidapi penyakitiį yang berpotensi menjangkiti orang lain.

Saya percaya, bila utarakan perkara ini pasti sesiapa pon akan berasa sedikit cuak untuk menjalani terapi bekam.

Saya sebagai salah seorang juruterapi bekam wanita, sudah menjadi tanggung jawab saya untuk bertanya jika seseorang pelanggan itu menghidapi penyakit berjangkit seperti AIDS atau Hipertitis B.

Saya faham, bukan semua orang ada kekuatan untuk mengaku mereka manghidap penyakit berjangkit.

Untuk mengelakkan rasa bimbang, saya galakkan anda membeli set bekam sendiri.

Maknanya setiap kali anda nak berbekam, mintalah jurubekam anda menggunakan cup bekam anda sendiri.

Jadi, anda tak perlu lagi rasa risau sebab anda ada cup bekam yang tidak perlu di kongsi dengan sesiapa.

Monday, 21 August 2017

Motivasi - Berusaha Menjadi Yang Terbaik

"Saya bukan yang terbaik. Namun saya belajar menjadi yang TERBAIK!"

Kita semua dilahirkan kosong bak kain putih, kehidupan seharian yang mencorakkan siapa kita hari ini.

Sedar atau tidak kehidupan adalah sebuah universiti yang amat besar. Tempat kita menimba ilmu kehidupan hari demi hari untuk menjadi yang terbaik.

#Kematangan dalam berfikir untuk membezakan salah dan benar itu penting supaya kita tidak tersasar dari landasan kehidupan yang baik.

#Positif dalam menghadapi segala macam bentuk ujian dan rintangan dalam kehidupan. Seperti juga belajar di sekolah, kita pastinya akan mensasarkan yang terbaik iaitu deretan A. Begitulah juga dengan kehidupan.

#Empati perlu supaya kita sentiasa bersyukur dan sentiasa cuba memperbaiki diri dan kehidupan hari demi hari.

#Menghormati sesama makhluk membolehkan kita mendidik hati menerima kelebihan dan kekurangan.

#Memaafkan menjadikan kita yang terbaik. Memaafkan membebaskan kita dari bebanan masa lalu dan memberi ketenangan jiwa.

#Pergaulan menentukan jalan hidup kita. Nabi kata kalau kita berkawan dengan penjual minyak wangi insyaa Allah pasti suatu hari terpalit bau wangi di baju kita.

#Silaturrahim menjadikan kita terbaik di dunia juga di akhirat berdasarkan hadist;

Disebutkan dalam Shahîh al-Bukhâri dan Shahîh Muslim, dari Abu Ayyûb al-Anshârî:

أَنَّ رَجُلًا قَالَ : يا رَسُولَ اللَّهِ أَخْبِرْنِي بِمَا يُدْخِلُنِي الْجَنَّةَ وَيُبَاعِدُنِي مِنَ النَّارِ فَقَالَ النَّبِيُّ : لَقَدْ وُفِّقَ أَوْ قَالَ لَقَدْ هُدِيَ كَيْفَ قُلْتَ ؟ فَأَعَادَ الرَّجُلُ فَقَالَ النَّبِيُّ : تَعْبُدُ اللَّهَ لَا تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا وَتُقِيمُ الصَّلَاةَ وَتُؤْتِي الزَّكَاةَ وَتَصِلُ ذَا رَحِمِكَ فَلَمَّا أَدْبَرَ قَالَ النَّبِيُّ : إِنْ تَمَسَّكَ بِمَا أَمَرْتُ بِهِ دَخَلَ الْجَنَّةَ

“Bahawasanya ada seseorang berkata kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam : “Wahai Rasulullah, beritahukan kepadaku tentang sesuatu yang bisa memasukkan aku ke dalam surga dan menjauhkanku dari neraka,” maka Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Sungguh dia telah diberi taufik,” atau “Sungguh telah diberi hidayah, apa tadi yang engkau katakan?” Lalu orang itupun mengulangi perkataannya. Setelah itu Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Engkau beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukannya dengan sesuatu pun, menegakkan solat, membayar zakat, dan engkau menyambung silaturahmi”. Setelah orang itu pergi, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Jika dia melaksanakan apa yang aku perintahkan tadi, pastilah dia masuk surga”.

Wallahualam.

Thursday, 17 August 2017

MENGAPA HARUS BERBEKAM ?

Selepas 3 bulan, sel darah merah di dalam tubuh kita akan mati. Ia mengandungi lebihan asid urik, urea, toksin dan sel darah merah yang rosak. Sel darah kotor ini akan berkumpul di lapisan bawah kulit sebelum dikumuhkan.

Sel darah ini akan digantikan dengan sel darah merah yang baru. Darah yang baru mengandungi oksigen dan nutrien yang diperlukan oleh sel tubuh.

Sel darah yang rosak (darah kotor) yang gagal dikumuhkan dan masih hadir dalam sistem aliran darah menyebabkan faktor utama yang mengakibatkan kapilari tersekat dan tersumbat, kesannya akan menganggu pelbagai sistem badan dan menyebabkan kegagalan sistem limfa, ginjal dan hati tidak berfungsi dengan sempurna yang akhirnya akan menyebabkan pelbagai penyakit kronik.

Gejala awal yang dapat dirasai oleh tubuh badan ialah badan terasa lesu, letih, kebas kaki dan tangan, pening, cepat marah, cepat bosan, murung, mudah mengantuk dan mudah pitam.

“Dengan ringkasan diatas, dapatlah disimpulkan keharusan berbekam kepada kita yang mana ia dapat mencegah tubuh badan kita daripada menjurus kepada penyakit-penyakit yang lebih kronik seperti diabetes (kencing manis), darah tinggi, migrain dan sebagainya.”

Adalah menjadi tanggungjawab kepada kita untuk memastikan tubuh badan kita sentiasa sihat wal afiat dengan cara berusaha mencegah dan berdoa kepada Allah agar diberikan kesihatan supaya mudah beribadat kepadanya. Insya’Allah…

Sabda Rasulullah SAW…  “Sesungguhnya pengubatan paling utama yang kamu gunakan adalah bekam”
(Hadis sahih)

Monday, 7 August 2017

Khasiat dan kebaikan Bekam

Menjalani kehidupan harian di Bandaraya besar seperti Kuala Lumpur memaksa kita menjadi manusia yang hidup dalam stress setiap hari.

Apa tidaknya setiap pagi berhadapan dengan kesesakan lalu lintas, di pejabat berhadapan dengan kerja-kerja yang tak pernah habis. Waktu pulang juga perlu berhadapan dengan kesesakan lalu lintas.
Bayangkan pusingan ini yang kita lalui setiap hari sehinggalah kita pencen. Kasihan pada badan letih lesu semua ada.

Sesekali badan pon perlu di service, macam kereta juga. Barulah boleh meneruskan kelangsungan hidup setiap hari dengan lebih bersemangat.

Bekam adalah salah satu cara untuk service semula badan kita. Disini saya kongsikan 27 kebaikan bekam untuk badan kita;

1. Boleh membersihkan darah dan meningkatkan aktiviti saraf tulang belakang.

2. Memperbaiki aliran pembuluh darah .

3. Menghilangkan kejang – kejang dan luka dalaman pada otot.

4. Bermanfaat penderita asma , pneumonia dan angina pectoris .

5. Bermanfaat ketika mengalami pening, luka dalaman dibahagian kepala dan wajah , migrain dan sakit gigi.

6. Ketika mengalami berbagai jenis penyakit mata dan rabun.

7. Ketika mengalami gangguan rahim dan berhentinya menstruasi bagi wanita .

8. Ketika terkena sengal , sciatica ( rasa sakit, sengal di pinggang) dan tulang sekitar belakang dan pinggang serta papan punggung.

9. Untuk mengatasi gangguan tekanan darah dan arteriosclerosis ( pengapuran pembuluh darah / kolesterol dalam darah dan pembuluh yang boleh menyempitkan saluran darah.

10. Ketika mengalami sakit bahu , dada dan punggung

11. Bermanfaat mengatasi luka – luka , bisul , jerawat dan gatal – gatal kulit.

12. Bermanfaat mengatasi kemalasan , kelesuan dan penyakit banyak tidur .

13. Bermanfaat mengatasi pericarditis ( radang selaput jantung ) dan nephritis ( radang ginjal ) yang parah.

14. Bermanfaat mengatasi keracunan, contohnya seseorang terkena gigitan haiwan berbisa kaedah berbekam boleh di lakukan . Bekam pada tempat gigitan sedut dan keluarkan darah untuk menghalang bisa masuk ke jantung. Rawatan awal ini boleh dibuat sementara mendapatkan rawatan antidot di pusat kesihatan atau hospital.

15. Bermanfaat mengatasi luka – luka bernanah .

16. Membantu menghilangkan pening dan migrain.

17. Membantu membuang angin dalam badan, melegakan pernafasan dan melancarkan sistem perkumuhan.

18. Membantu memecahkan lemak, peluh dan melegakan demam, membantu memulihkan ketegangan urat leher, belikat, pinggang dan urat sendi di kaki.

19. Membantu mencegah kebas kaki dan membantu mengurangkan risiko serangan angin ahmar.

20. Mengeluarkan darah toksik dan melancarkan peredaran darah yang tidak lancar.

21. Membantu meringankan tubuh. Darah kotor yang terkumpul di bawah permukaan kulit menyebabkan rasa berat dan malas.

22. Membantu menajamkan penglihatan. Peredaran darah ke mata yang tidak lancar menyebabkan penglihatan jadi kabur.

23. Membuang darah bertoksik untuk kesihatan keseluruhan.

24. Membuang anasir gangguan makhluk halus melalui pengaliran darah.

25. Hilangkan stress dan tekanan

26. Insha Allah mendapat pahala dan keberkatan kerana membuat rawatan Sunnah Nabi SAW

27. Menggalakkan metabolisma badan kerana sel darah kotor telah keluar dan sel darah baru yang sihat akan terhasil.


Info lanjut berkenaan bekam boleh hubungi saya
www.wasap.my/60123350180/Bekam



Tuesday, 25 July 2017

Petua Singkir Asid Uric untuk pesakit GOUT

Penyakit Gout ialah salah satu bentuk artritis yang diakibatkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi-sendi. Penyakit ini terlalu menyakitkan dan dalam kebanyakan kes, hanya menjejaskan satu sendi (monoartritis), khususnya ibu jari kaki. Istilah "gout" berasal daripada perkataan bahasa Latin, "gutta" yang bermakna 'setitis', disebabkan kepercayaan ketika itu bahawa gout diakibatkan oleh titis humor-humor yang mengerikan dan yang mungkin berkait dengan ketul-ketul mendapan urat.

Untuk anda yang ada masalah gout, ini dia petua untuk singkirkan asid uric untuk pesakit gout.

Sebiji timun bersaiz sederhana
2 batang saleri
Sepotong lemon dibuang kulit
1 akar halia muda

Caranya
Bersihkan semua bahan kemudian blend dgn air yang ditapis.
Amalkan petua ini tapi ingat.. ubat jgn lupa mkn ye....


Monday, 24 July 2017

Bekam untuk Bisul

Penyakit bisul merupakan kumpulan nanah terkumpul di dalam rongga yang terbentuk oleh tisu akibat proses jangkitan (biasanya disebabkan oleh bakteria atau parasit) atau sebarang bahan asing (contohnya. luka tikaman/tembakan). Ia merupakan sistem ketahanan diri tisu untuk menghalang penyebaran bahan berjangkit kepada bahagian badan yang lain.

Organisma atau bahan asing yang memasuki sebahagian tisu membunuh sel sekeliling, membebaskan toksin dan mengakibatkan tindak balas keradangan dengan menarik banyak sel darah putih kepada kawasan tersebut dan meningkatkan aliran darah di sekeliling.

Dengan itu, nanah adalah kumpulan sel tisu yang mati, sel darah putih, organisma yang berjangkit atau bahan asing dan toksin yang dibebaskan oleh kedua-dua organisma dan sel darah. Sturktur akhir bisul adalah dinding bisul yang terbentuk oleh sel sihat dalam cubaan mendirikan halangan sekeliling nanah yang menghadkan bahan berjangkit dari struktur sekeliling.

Simptom utama dan tanda sebarang proses keradangan adalah kemerahan, panas, bengkak dan sakit. Bisul mampu terbentuk pada sebarang tisu pejal tetapi sering kali berlaku pada permukaan kulit (where they may be superficial pustules or deep skin abscesses), dalam paru-paru, otak, buah pinggang dan tonsil. Komplikasi utama adalah penyebaran bahan nanah kepada tisu berdekatan atau jauh dan tisu mati yang berlaku secara meluas (gangrene). Bisul pada kebanyakan bahagian badan jarang sembuh sendiri, jadi rawatan perubatan perlu apabila bisul disyaki berlaku.

Kaedah terapi Bekam mampu membantu mereka yang sering mengalami masalah bisul. Bekam di 11 titik sunnah (amat di galakkan berbekam pada tarikh-tarikh sunnat pada setiap bulan) amatlah membantu mengeluarkan sisa toksid dalam badan sekaligus membantu juga dalam pelbagai permasalahan yang lain, disampaing mengamalkan perawatan dan terapi cara Rasullullah S.A.W.

Wednesday, 19 July 2017

BAGAIMANA RAWATAN BEKAM BERFUNGSI DALAM KESIHATAN TUBUH BADAN ?

1)Darah kotor yang keluar dari tusukan jarum bekam adalah darah kotor yang mengandungi toksid,toksin,uric acid,kolestrol,angin,sel darah merah yang rosak dan juga unsur gangguan jin.Selepas berbekam kita akan terus terasa segar dan bertenaga kerana badan jadi ringan akibat pengeluaran toksid dari badan.


2)Akibat tusukan jarum bekam pada titik tertentu akan meningkatkan hormon regenerasi sel.Hormon ini bertindak untuk memperbaiki fungsi organ tubuh/sel akibat kerosakan/kecederaan. Organ tubuh yang terganggu fungsinya akan disembuhkan dengan cara memperbaiki jaringan dan sel yang ada padanya sehingga mampu berfungsi dan sihat kembali.Contohnya kita berbekam pada titik jantung,hormon tersebut akan banyak dirembeskan pada kawasan jantung,jadi jika ada apa2 berlaku pada jantung pada masa-masa akan datang,sistem badan akan pantas secara auto memperbaiki/menstabilkan apa-apa kelemahan pada organ yang berkaitan jantung.


3)Apabila berbekam,secara tak langsung akan meningkatkan sistem antibodi tubuh badan. Organ tubuh yang mengalami infeksi kuman penyakit dapat sembuh secara automatik kerana tubuh memproduksi zat antibodi yang mampu membunuh kuman penyakit yang membahayakan. Jika organ tubuh sudah bebas dari sebarang infeksi penyakit maka tubuh pun akan sihat kembali seperti biasa.
Untuk temujanji boleh hubungi saya ya