Thursday 9 August 2012

Darah Tinggi dan Bekam (High Blood Pressure)

Rata-rata zaman ini ramai antara kita menghidapi masalah tekanan darah tinggi, malah banyak kes yang di jumpai adalah dikalangan anak muda seawal umur 20-an. Amat menakutkan... dengan corak pemakanan dan cara hidup yang di terapkan oleh ibubapa moden menyebabkan generasi muda amat terdedah dengan makanan segera yang amat mudah didapati di merata-rata seluruh negara kita ini. Bayangkan seawal usia 20-an terpaksa bertemankan ubat-ubatan.. dan ianya kekal hingga ke akhir hayat.





Masalah tekanan darah melibatkan beberapa permasalahan antaranya Hypertension juga secara tidak langsung akan menjejaskan kestabilan emosi seseorang. Keadaan ini amat merbahaya kerana akan melibatkan isu keselamatan.




Selain daripada bergantung kepada ubat-ubatan, berbekam juga salah satu kaedah alternatif untuk menurunkan tekanan darah tinggi. Merujuk kepada buku Bebas Stroke Dengan Bekam hasil tulisan Dr. Wadda A. Ummar berbekam adalah kaedah sunnah untuk mengurangkan tekanan darah tinggi dan menghindar dari stroke (dengan izin Allah). 



Point bekam yang melibatkan pesakit darah tinggi adalah disekitar kepala hingga ke tulng belikat. Minimum 10 point harus dibekam untuk mendapatkan kesan maksimum.





Saya merupakan freelance Therapist yang menawarkan khidmad Bekam ke rumah khusus untuk wanita, untuk memastikan keselasaan dan penjagaan aurat yang optimum. Untuk temujanji boleh hubungi 0123350180 (Call / SMS).

No comments:

Post a Comment

Boleh ke kalau anak-anak kecil berbekam?

 Tak dinafikan ada ibubapa yang mahu anak-anak mereka berbekam atas sebab kesihatan. Pada saya, soalan tu berbalik semula kepada ibubapa ter...