Tuesday 14 August 2012

Kita sering kali mengalami kekebasan kaki akibat duduk atau berada di satu posisi dalam jangka masa yang lama dan ianya mengundang rasa tidak selesa dan tumpuan amat terganggu olehnya, dan disebabkan itu seringkali kita mengelak untuk menghadiri majlis-majlis ilmu atau keramaian yang tidak menyediakan kerusi. Situasi ini amatlah menyedihkan, kerana jalinan ukhuwah terjejas sedangkan agama kita menggalakkan jalinan ukhuwah sesama kita dan betapa ruginya kita kerana ilmu yang sepatutnya penjadi penyuluh hidup tidak dapat dituntut akibat masalah kesihatan ini.


Mengikut artikel Cyber Clinic kebas kaki berpunca dari ;


  1. Tekanan atau pressure yang dikenakan kepada sistem saraf pusat atau pun periferal.
  2. Jangkitan virus seperti Shingle dan Herpes Zoster.
  3. Kekurangan aliran darah kepada tisu-tisu dan anggota tubuh. Ini boleh berlaku disebabkan oleh halangan atau pun gumpalan bekuan yang berada di dalam sistem darah.
  4. Carpal Tunnel Syndrome. Sindrome ini boleh berlaku disebabkan oleh berlakuknya penyempitan dan tekanan yang dikenanakan kepada saraf median (median nerve.) Pesakit biasanya akan mengalami kekebasan di bahagian tangan yang dibekal oleh saraf median. Biasanya kekebasan akan dialami di kawasan bahagian lateral tapak tangan  (ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah).
  5. Kencing manis. Diabetis mellitus juga dikaitkan dengan simtom kebas anggota tubuh. Justeru, pesakit digalakkan untuk sentiasa melakukan ujian pengesahan aras gula di dalam tubuh jika mengalami simptom seperti ini.
  6. Ketidakseimbangan nilai kalsium, potassium dan sodium di dalam tubuh.
  7. Kurang vitamin B12 dan juga vitamin-vitamin yang lain.


Tahukah anda, masalah ini dapat dipulihkan dengan kaedah Sunnah Rasulullah (SAW)? Bekam dapat mengeluarkan toksid, angin dan darah kotor yang terkumpul didalam badan dan kaki.



Untuk temujanji boleh hubungi 0123350180 (Call / SMS)

2 comments:

  1. hehe...sy pon ade gk kdg2 rase kebas...time dgr khutbah jumaat biasenye...he

    ReplyDelete
  2. boleh cuba berbekam.. amalkan minum madu Insyaallah masalah tu akan hilang sedikit demi sedikit..

    ReplyDelete

Boleh ke kalau anak-anak kecil berbekam?

 Tak dinafikan ada ibubapa yang mahu anak-anak mereka berbekam atas sebab kesihatan. Pada saya, soalan tu berbalik semula kepada ibubapa ter...