Tuesday 6 May 2014

Statement: "Habislah darah saya nanti bila berbekam!"

Ada beberapa kali individu menghubungi saya bertanya itu dan ini tentang BEKAM, namun di akhir perbualan menempelak saya semula dengan ayat "Habislah darah saya nanti bila berbekam!". Hmm... ok, saya tak akan menjawab bila di tempelak begitu sebabnya tak ada gunanya bertekak dengan manusia spesis begitu atau dalam bahasa yang tak berapa nak lembut; buang karan jer..

Tapi terlintas untuk saya menulis entry ini sebagai ilmu untuk dikongsi bersama (kalau ada yang salah atau kekurangan tegurlah saya secara berhemah ye).

DARAH ANDA TAK AKAN HABIS DISEBABKAN BERBEKAM. Tak kira betapa kurusnya anda, InShaaAllah tak akan habis. Ini kerana proses berbekam hanya menyedut darah kotor yang ada dipermukaan kulit DAN BUKANNYA DI URAT DAN PEMBULUH DARAH UTAMA! Proses penyayatan hanya menggunakan jarum dan jika menggunakan pisau sekalipun hanya torehan seakan-akan layangan dipermukaan kulit.

Jadi, jangan takut untuk berbekam kerana Rasulullah S.A.W juga mengamalkan bekam, dan niatlah untuk mengikut Sunnah Baginda; semoga kita semua mendapat pahala dari Allah S.W.T dan mendapat Syafaat dari Baginda Rasulullah S.A.W.

No comments:

Post a Comment

Boleh ke kalau anak-anak kecil berbekam?

 Tak dinafikan ada ibubapa yang mahu anak-anak mereka berbekam atas sebab kesihatan. Pada saya, soalan tu berbalik semula kepada ibubapa ter...